Instytucjonalne granice rynku
Oferta wydawnictwa » Książki naukowe i akademickie
Cena:20.00zł
BARTOSZ Scheuer INSTYTUCJONALNE GRANICE RYNKU Format B5 Op. miękka s.152 ISBN 978-83-65071-06-4 Autor jest doktorem nauk ekonomicznych. W swoich badaniach skupia się na zagadnieniu socjologicznych uwarunkowań procesów gospodarczych oraz kwestii metodologiczno-filozoficznych podstaw teorii ekonomicznych. Wkrótce ukaże się kolejna jego monografia zatytułowana Metodologia ekonomiczna w perspektywie konstruktywistycznej. W niniejszej pracy będziemy starali się wykazać, że istnienie ładu społecznego możliwe jest tylko wtedy, gdy u jego podstaw istnieje konsens kulturowo-normatywny. To zaś wynika z przekonania, iż świat społeczny jest przede wszystkim światem symboli i wartości, które są tworzone w interakcjach pomiędzy członkami danej zbiorowości. Tym właśnie zasadniczo różni się on od porządku przyrody, że jego elementy w sposób aktywny i świadomy kształtują warunki, w których przychodzi im działać. Jeśli natomiast zgodzić się z powyższymi stwierdzeniami, to należy konsekwentnie dodać, iż wszelkie działania jednostek, w tym rynkowe, swe ostateczne uzasadnienie czerpią z konstytutywnego dla społeczeństwa, w którym jednostki funkcjonują, ładu społeczno-normatywnego. [Fragment ze Wstępu] Rynek a ład społeczny w koncepcjach Adama Smitha i Friedricha von Hayeka....................19 Ograniczenia rynku – uwagi wstępne....................19 Społeczny kontekst gospodarowania w koncepcji a. smitha.................... 20 Koncepcja A. smitha a współczesne ujęcia relacji rynek – ład społeczny....................28 Porządek ekonomiczny i społeczny według F. hayeka....................32 Uwagi końcowe....................43 Ład społeczny w perspektywie teorii działań komunikacyjnych Jurgena Habermasa....................51 Wprowadzenie....................51 Struktura społeczna i instytucje społeczne....................52 Konstytucja ładu społecznego....................57 Modele działania we współczesnych teoriach naukowych....................59 Podstawy habermasowskiej koncepcji działania komunikacyjnego.................... 65 Zagadnienia wstępne....................65 Działania komunikacyjne a ład społeczny....................72 Różnice pomiędzy mityczno-religijnym a współczesnym postrzeganiem świata....................81 Świat życia jako fundament ładu społecznego....................88 Świat życia a system....................96 Konstrukcja systemu....................101 Instytucje społeczeństwa obywatelskiego a funkcjonowanie rynku – granice rynku....................107 Zakres przedmiotowy regulacji rynkowej....................107 Rynek i administracja państwowa jako mechanizmy systemowe....................107 Neoklasyczne ujęcie rynku w perspektywie teorii działań komunikacyjnych....................114 Wolny rynek – problemy definicyjne.................... 120 Instytucje społeczeństwa obywatelskiego a funkcjonowanie rynku – granice rynku.................... 121 Określenie granic społeczeństwa obywatelskiego....................125 Instytucjonalne sfery świata życia....................130 Instytucjonalna sfera świata życia a rynek – stosunki wymiany....................138